Sunday 3 June 2012

原点起步 - 咖啡戚风蛋糕


有时候人生旅途走到一半总觉前方已经茫茫然了,而不懂要如何踏出那步前进.停下来
后思前想后,我的人生要追求的是什么?每每想到这点,我就告诉自己回到原点吧,以
另一种心情来让自己前面的日子过得更丰富.

我喜欢喝咖啡,所以选做了这款咖啡戚风.虽然用料普通,但是把咖啡酒加入到蛋糕中
,吃进嘴里却又有别一番风味.这味道,我喜欢.....





咖啡戚风蛋糕

(食谱取自 Carol 老师)

A.蛋黄面糊

5个    蛋黄
20克    糖
30克    油
40克    牛奶
1 1/2 大匙    即溶咖啡粉
20毫升    Kahlua咖啡酒
100克        低粉

B. 蛋白霜

5个蛋白
1小匙    柠檬汁
60克    糖

做法:
1. 牛奶加热至 80'C左右, 加入即溶咖啡粉拌均,待凉.
2. 蛋黄加入糖拌均.
3. 加入已过筛低粉,牛奶咖啡和咖啡酒搅拌均匀.
4. 蛋白加柠檬汁搅拌至起粗泡沫,分次加入糖搅拌至硬.
5. 蛋白分三次加入蛋黄糊里.
6. 把面糊倒入 22cm 烤模,放入预热烤箱以 160'C 烤 1 小时.
7. 从烤箱拿出,倒扣待冷.

13 comments:

  1. I love coffee chiffon cake. I don't drink coffee but this coffee chiffon has won my heart so much! I tried a similar version b4 using cream cheese & it tasted so soft & creamy! I bet that yours taste great becoz you have used kahlua! I've used kahlua once in making tiramisu but that was a very long time ago!

    Welcome back, girl with a delicious chiffon!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 无可否认这戚风真的很好吃,也很香.你那加了乳酪的咖啡戚风食谱我也留起了,想到又有不同的味道就很期待要动手做了.

      Delete
  2. 我也很认同你的想法,尤其心情不好的时候。。。

    很喜欢这个咖啡味的戚风蛋糕,因为它很香,所以也做多了好多次。

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anncoo : 回到原点,昂首一看又是另一种不一样的心情.

      呵呵,原来你也喜欢这款戚风哦?很香,很香.....

      Delete
  3. 我也很喜欢咖啡味的戚风蛋糕,觉得很香。有时候我做了咖啡味的戚风蛋糕还配上一杯咖啡。

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah Loy : 哈哈...我俩真的是臭味相投喔!

      Delete
  4. Your cake looks lovely and delicious. I love coffee too, and the addition of coffee liquor makes it even better. Can't wait to try it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amy : Thanks for your lovely words. Awaiting you to try this out and don't forget invite me to have a cup of coffee,hoho....

      Delete
  5. I like the addition of kahlua in this chiffon cake. Very interesting flavours and sounds very yummy :D

    I'm following your blog and love to be back for more of your baking.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zoe : Thanks for your visit and following.

      If you like coffee, sure you will like this.

      Delete
  6. 很久没做咖啡戚风蛋糕了,看你加了些咖啡酒我想吃起来一定会更香吧!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angie : 这加了咖啡酒的戚风真的很香,希望你会喜欢.

      Delete
  7. woo。。这个很吸引我。很美丽哦。食谱先记下叻。谢谢。

    ReplyDelete